Kisah benar Abu al-‘Abbas al-Walid bin Ibrahim bin Zaud al- Hamdani meriwayatkan peristiwa beliau bersemuka dengan Imam al-Bukhari untuk menuntut ilimu Hadith dengannya, Namun, Imam al-Bukhari memberi panduan kepadanya untuk mengejar sesuatu impian. Imam al-Bukhari juga memberikannya Wasiat Ruba’iyyat, satu panduan untuk menjadi seorang ahli Hadith yang sempurna pada pandangannya berdasarkan pengalamannya sendiri.


قال البخاري : " اعلم أن الرجل لا يصير محدثا كاملا في حديثه إلا بعد أن يكتب أربعا مع أربع كأربع مثل أربع في أربع ثم أربع بأربع على أربع عن أربع لأربع وكل هذه الرباعيات لا تتم إلا بأربع مع أربع فإذا تمت له كلها هانت عليه أربع وابتلي بأربع فإذا صبر على ذلك أكرمه الله تعالى في الدنيا بأربع وأثا به في الآخرة بأربع".


Maksudnya: Ketahuilah sesungguhnya seseorang itu tidak akan menjadi ahli Hadith yang sempurna dalam bidangnya kecuali setelah menulis empat dengan empat seperti empat umpama empat pada empat kemudian empat dengan empat atas empat dari empat untuk empat dan semua empat perkara ini tidak akan sempurna kecuali dengan empat bersama empat, maka jikalau seseorang boleh berjaya menyempurnakan semua itu, senang baginya empat perkara, dan akan teruji pada empat pekara, jika dia bersabar menghadapinya, Allah S.W.T akan memuliakannya di dunia dengan empat perkara dan mengurniakannya empat perkara di akhirat.

*Dipetik dari Kertas Kerja, Imam Al-Bukhari : Suatu Biografi Ringkas, Seminar Tokoh Imam al-Bukhari yang dibentangkan oleh Ustaz Farid Ravi Abdullah ( INHAD) , 16 Mei 2009, di Masjid Negeri, Shah Alam. Huraian lanjut mengenai semua empat perkara yang dinyatakan akan diterangkan jika ada kesempatan. Agak sibuk dengan Latihan Ilmiah.