فالحديث رواه أحمد وأبو داود والترمذي عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "يقال لقارئ القرآن: اقرأ وارتق ورتل كما كنت ترتل في الدنيا فإن منزلتك عند آخر آية تقرؤها".

والمقصود بقارئ القرآن في الحديث: هو الذي كان يتلوه في الدنيا حق تلاوته، ويعمل بأحكامه فيأتمر بأوامره ويزدجر عن نواهيه، فهذا قارئ القرآن الذي يقرؤه رغبة فيه ، وذكر الرسول عليه الصلاة والسلام أن من ثوابه أنه يقرأ يوم القيامة كما كان يقرأ في الدنيا، وأن منزلته في الجنة عند آخر آية يقرؤها، فقد ورد عن عائشة رضي الله عنها أن (عدد درج الجنة عدد آي القرآن فمن دخل الجنة من أهل القرآن فليس فوقه درجة) قال الحاكم: إسناده صحيح .

وأما كونه يقرأ يوم القيامة غيباً أو من صحف فلم يصرح الحديث بهذا، ولم نقف على نص يبين أن قارئ القرآن يوم القيامة يقرأ من مصحف أو عن ظهر قلب، وظاهر اللفظ العموم وفضل الله واسع . والله أعلم.


Yang dimaksudkan Qari' Al Quran ialah mereka yang membacanya dgn tartil ketika dia hidup di dunia, beramal dengan hukum, mematuhi perintah-perintah, menjauhi larangan dan membacanya kerana suka untuk membaca Al Quran. Dan rasulullah bersabda daripada bentuk pahala / balasan Qari Al Quran ini di hari kiamat, adalah mereka membacanya seperti mana mereka membaca Al Quran ketika hidup (berdasarkan ciri-ciri yg disebut tadi) dan ada rasulullah sebutkan dalam hadis yang diriwayatkan Aisyah r.a bilangan darjat syurga itu sama seperti bilangan ayat Al Quran dan siapa yang memasuki syurga daripada kalangan ahli Al Quran, maka tiada darjat diatasnya lagi -melainkan dialah yg paling tertinggi. Berkata Hakim, ini sanad yang sohih.


Manakala, keadaan pembaca Al Quran di hari kiamat kelak, dalam apa bentuknya sama ada dengan mushaf atau tidak, tidaklah di sorohahkan oleh hadith dan tiada nas-nas lain yang menerangkannya.


Wallahu ‘Alam.


Riwayat Abu Daud (1464) Tarmizi (2914).


*Kedudukan Qari Al Quran ini, adalah yang paling tinggi sekali di dalam syurga dan darjat syurga, sama banyak dengan bilangan ayat Al Quran (6236).