Dibawah ini dihimpunkan 1001 (w'pun tak cukup 1000) dalil, nas, hujjah, berbentuk hadith yang menawarkan ganjaran, hadith yang hadir dengan ancaman, kata-kata motivasi, dan yang seumpama dengannya agar yang membaca dan yang menulis diberi kekuatan untuk Solat Subuh di masjid secara berjemaah.

Malu rasanya, sebagai pelajar Pengajian Islam, Subuhnya dikala matahari terbit. Lagi bertambah malu besar apabila Masjid hanya berada depan rumah.

Bertitik tolak dari hadith ini, perlu analisa kembali dimana kita:

“Sesungguhnya solat yang paling berat bagi mereka yang munafik ialah solat Isyak dan solat Subuh, kalaulah mereka tahu kelebihan kedua-duanya nescaya mereka akan datang melaksanakannya meskipun dalam keadaan merangkak”

(HR Bukhari dan Muslim)

Berkata seorang Yahudi, Moshe Dayan;

“Jangan bermimpi untuk Islam menang selagi bilangan mereka yang solat subuh berjemaah di masjid tidak seramai mereka yang datang untuk solat jumaat..”

Walaupun Moshe Dayan seorang Yahudi, kata-katanya menunjukkan seolah-olah dia faham syarat datangnya pertolongan Allah dan sunnah kebangkitan. Jika kita tidak solat Subuh berjemaah, seperti kita melambatkan kebangkitan Islam. Selagi umat tak mengamalkan Islam sepenuhnya, selagi itu pertolongan Allah takkan datang. Jangan menyesal jika Allah menolak dan menggantikan kita dengan kaum yang lebih baik untuk membangkitkan Islam.

Seterunya;

Dari ‘Aisyah radhiyallaahu ‘anha dari nabi sallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Dua rakaat solat sunat fajar lebih baik daripada dunia dan isinya”

(HR Muslim)

Jika solat sunat pun dah begitu besar ganjarannya, bagaimana pula dengan Subuh yang wajib?


Mungkin kita boleh renung-renugkan & reflect tahap keimanan kita. Susunan di bawah mungkin boleh reflect iman kita.

Number 1 yang paling lemah, dan number 8 yang paling kuat.

Mungkin betul mungkin tidak, tiada apa-apa hadis tentang tahap iman yang dikaitkan dengan subuh. Tetapi secara amnya, bolehlah diguna-pakai untuk merefleksi diri;

1. Tidak solat subuh
2. Solat subuh ‘gajah’
3. Solat subuh di rumah
4. Solat subuh di rumah berjemaah
5. Solat subuh berjemaah di Masjid
6. Solat subuh berjemaah di Masjid tepat pada waktunya (dapat takbir pertama)
7. Solat subuh berjemaah di Masjid & tiba awal (sempat solat sunat qabla)
8. Solat subuh berjemaah di Masjid, tiba awal dalam keadaan segar (tanda bersedia & mungkin qiamullail sebelum ke masjid).

Lihatlah & fikirkanlah senarai diatas. Bertapa besarnya perbezaan antara number 1 dan number 8 di atas. Maka tarbiyyahlah diri kita supaya sentiasa perbaiki diri dari number 1 naik ke number 2 lalu istiqamah. Kemudian tingkatkan lagi dari number 2 ke 3 pula, lalu istiqamah.

Kemudian tingkatkan lagi.

Dari Umarah bin Ruwainah r.a. berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Tidak akan dimasukkan ke dalam api neraka seseorang yang mengerjakan solat sebelum terbit dan sebelum terbenamnya matahari - iaitu solat subuh dan solat asar"

(HR Muslim)

“Sesiapa bersuci di rumahnya, kemudian berjalan menuju ke salah sebuah rumah Allah swt bagi melaksanakan salah satu kefardhuan yang ditetapkan oleh Allah swt, maka salah satu daripada dua langkahnya akan menggugurkan kesalahan yang dilakukannya dan langkahnya yang satu lagi akan meninggikan darjatnya."

(HR Muslim)

Solat berjemaah lebih utama dari solat sendirian sebanyak 25 kali ganda. Malaikat penjaga malam dan siang berkumpul pada solat subuh”

(HR Bukhari)

Nabi Muhammad SAW bersabda : Ya Allah! Berkatilah ummatku diwaktu paginya.

(HR Ahmad)

Antara yang menghalang kita dari bangun Solat Subuh berjemaah (dan menghalang kita mendapat syurga ialah:

Maksiat: Ia adalah halangan paling besar dan paling memusnahkan. Kerana Allah swt hanya memilih di kalangan para hambaNya yang sentiasa memelihara sembahyang subuhnya. Bagaimana mungkin Allah memilih orang yang berbuat maksiat terhadapNya sepanjang siang.

Abu Sulaiman al-Darani berkata:

“Tidak terlepas seseorang daripada sesuatu sembahyang jamaah melainkan kerana satu dosa yang telah dilakukannya.”

“Barangsiapa yang solat subuh maka dia berada dalam jaminan Allah”

(Riwayat Imam Muslim Dalam Kitab Sahihnya)

Imam Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim meletakkan hadis ini dalam bab ‘kelebihan Solat Subuh dan Isyak secara berjemaah. Beliau menulis dalam Syarah Sahih Muslim mengatakan jaminan di sini adalah berupa keamanan dan keselamatan. Walau dalam hadis ini tidak dinyatakan berjemaah, namun inilah pendapat ulama hadis. Mereka mengambil kira amalan yang paling sempurna, yang dilakukan pada zaman Nabi, yang paling berketepatan dan dikehendaki oleh Nabi saw, iaitu Subuh secara berjemaah. Siapakah yang lebih layak untuk menjamin keamanan kita selain daripada Allah? Ganjaran ini diberi kerana solat subuh merupakan perkara yang amat berat, lebih-lebih lagi secara berjemaah. Ini memerlukan keikhlasan hati, semata-mata mengharapkan redha dan balasan Allah di pagi hari, dikala manusia lain nyenyak dilamun mimpi.

Teringat kisah sahabat nabi, ketika azan berkumandang di bumi, dihentikan kerjanya walaupun hanya tinggal sebata lagi. Lalu ditanya oleh sahabatnya, kenapa tidak dihabiskan saja, masih sempat untuk kita jemaah bersama. Senyum jawabnya, aku bimbang andai aku siapkannya, aku telah membesarkan bata ini lebih dari Tuhanku!


Abu Hurairah stated that Muhammad had said;

"There are angels who take turns in visiting you by night and by day, and they all assemble at the dawn (Fajr) and the afternoon (`Asr) prayers. Those who have spent the night with you, ascend to the heaven and their Rabb (Lord), Who Knows better about them, Asks: 'In what condition did you leave My slaves?' They reply: 'We left them while they were performing Salat and we went to them while they were performing Salat.'

(From Al-Bukhari and Muslim)

Aku hairan terhadap manusia, bagaimanakah mereka mencintai baginda dengan penuh kecintaan kemudian mereka tidak meneliti kehidupannya untuk dijadikan ikutan dan tauladan sebagaimana yang dijelaskan oleh Tuhan mereka di dalam Al-Quran.

- Qabasat minarrasul

Mereka tahu solat di masjid itu sunnah arrasul dan aku lebih hairan, jika mereka tahu tetapi mereka tidak beramal.

Disertakan juga artikel2 berkaitan untuk tatapan:

- Solat Subuh Berjemaah,
- Subuh Penanda Kekuatan,
- Jangan tidur lepas Subuh.


Cukup sekadar itu dulu, untuk akhirnya mari kita renung petikan dari ayat 11, Surah Ar-R'ad;

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu yang mengubah nasib diri mereka sendiri ”

dan;

"Daripada Abu Amr berkata,

'Wahai Rasulullah, katakanlah kepadaku suatu perkataan tentang Islam, yang tidak mungkin aku tanyakan kepada siapa pun selain kepadamu.'

Rasulullah SAW bersabda, 'Katakan aku beriman kepada Allah', lalu istiqamahlah."

(HR. Muslim)